تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/16 - 10:23
کد خبر: 498437

نگاهی دوباره بر حواشی تخلفات علمی برخی اساتید دانشگاهی؛

سناریوی تکراری تخلفات علمی در دانشگاه تهران/ ماجرای تخلفات پژوهشی در دانشگاه تهران چیست؟

سناریوی تکراری تخلفات علمی در دانشگاه تهران/ ماجرای تخلفات پژوهشی در دانشگاه تهران چیست؟

در گفتگوی قبل با یکی از استاتید دانشگاه تهران به این مسئله پی بردیم که برخی از مسئولین دانشگاه اجازه رسیدگی به تخلف علمی نمی دادند به نحوی که یکی از اعضای کارگروه اخلاق در پژوهش گفت: برخی در جلسه اجازه نمی‌دادند جمع‌بندی انجام شود. دو بار که تخلف اجماع شد اما جلسه را ختم کردند. یکی از اعضای جلسه می‌گفت این قابل اغماض نیست و این ننگ دامن ما را می‌گیرد. من هم می‌گفتم اصلا تقلب محرز است؛ نمی‌شود این همه تخلف را ندیده گرفت، ولی در ناباوری می‌گفتند اگر نیاز باشد دستور می ‌دهیم همه نسخه های موجود را بسوزانند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش بر اساس گزارش‌های واصله‌ای که از تخلفات و جرم‌های پژوهشی برخی اساتید دانشگاه تهران به خبرنامه دانشجویان ایران ارسال شد؛ گزارشی از جرم پژوهشی م.ش، یکی از اساتید این دانشگاه به استناد اظهارات یکی از"اعضای کارگروه اخلاق در پژوهش" دانشگاه تهران منتشر شد.

علی رغم مستندات قابل اعتنا و مهمی که از سرقت‌های علمی م.ش در گزارش پیشین افشا شده است تاکنون مقامات وزارت علوم، دانشگاه تهران و متولیان نظارتی هیچگونه روشنگری و توضیحی نسبت به این ماجرا ابراز نداشته‌اند و موضوع عمدا یا سهوا مسکوت گذاشته شده است؛ این در حالی است که اسناد تازه ای توسط برخی از اساتید دغدغه‌مند به تازگی از جرم‌های پژوهشی م.ش به دست (خبرنامه دانشجویان ایران) رسیده است که در این گزارش ضمن مروری بر اسناد گذشته منتشر شده به موارد تازه‌ این پرونده خواهیم پرداخت.

 همانطور که در گزارش پیشین آورده شد فرد متخلف (م.ش و همکاران) بنا بر اظهارات عضو کارگروه اخلاق در پژوهش مرتکب به جرم پژوهشی شده و بر مبنای این اظهارات افزون بر احراز تخلف فوق، چشم پوشی‌ها و تساحمات غیرقانونی و بعضا فشارهایی که از سوی برخی مسئولین رده بالای این دانشگاه بر اعضای این کارگروه برای مختومه کردن موضوع وارد شده است.

در گفتگوی قبل با یکی از استاتید دانشگاه تهران به این مسئله پی بردیم که برخی از مسئولین دانشگاه اجازه رسیدگی به تخلف علمی نمی دادند به نحوی که این عضو کارگروه اخلاق در پژوهش گفت: برخی در جلسه اجازه نمی‌دادند جمع‌بندی انجام شود. دو بار که تخلف اجماع شد اما جلسه را ختم کردند. یکی از اعضای جلسه می‌گفت این قابل اغماض نیست و این ننگ دامن ما را می‌گیرد. من هم می‌گفتم اصلا تقلب محرز است؛ نمی‌شود این همه تخلف را ندیده گرفت، ولی در ناباوری می‌گفتند اگر نیاز باشد دستور می‎‌دهیم همه نسخه های موجود را بسوزانند.

بیشتر بخوانید: آیا ماجرای جرم‌های پژوهشی در دانشگاه تهران صحت دارد؟

با این حال با گذشت چند ماه از انتشار گزارش گذشته مستندات تازه‌ای پیدا شده است که نشان می دهد که در دیگر آثار م.ش استاد دانشگاه تهران نیز تشابهات عجیبی وجود دارد از همین رو در ادامه به آثار ارسالی که در این خصوص به دست خبرنامه دانشجویان ایران رسیده است نگاهی می کنیم: 

 

در این گزارش نیز توجه شما را به مطالب دو کتاب «ادراک و عمل بینایی در ورزش» و« زمینه روانشاسی» جلب می کنیم که گویا مطالب یکی از دیگر از آثار م.ش که با عنوان تالیف وی منتشر شده است عینا مطالب و متن این دو کتاب را آورده است. به نحوی که به نظر می رسد این دوکتاب ادغام شده و تبدیل به یک کتاب کرده است. برخی گزارشات حاکی از آن است که این کتاب در دانشگاه تهران تدریس می‌گردد.

 

در ادامه نیز نگاهی بر کتاب «ادراک و عمل بینایی در ورزش» و« زمینه روانشاسی» خواهیم داشت: 

حال سوالی که مطرح است آن است که با توجه به این مستندات چگونه تا به حال دستگاه های متولی نسبت به تخلف های احتمالی صورت گرفته سکوت اختیار کردنده و چرا تاکنون هیچ توضیحی از سوی دانشگاه تهران و وزارت علوم و... برای روشن شدن این ماجراها داده نشده است؟

در پایان متذکر می شود خبرنامه دانشجویان ایران آمادگی دارد نظرات و پاسخ های دانشگاه تهران را درخصوص موارد مطرح شده در گزارش فعلی و قبلی منتشر کند.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حامد قیامی
1402/12/16 - 23:14

فقط تاسف می خورم که چطور دانشکاه تهران به این روز کشیده شده این استاد حقه باز چطور داره راست راست تو دانشگاه تهران پست میگیره اقای رییس براتون متاسفم حیف رای ما
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top